Dag 19 & 20 Mammoth Lakes - El Portal - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Jeroen en Brigitte - WaarBenJij.nu Dag 19 & 20 Mammoth Lakes - El Portal - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Jeroen en Brigitte - WaarBenJij.nu

Dag 19 & 20 Mammoth Lakes - El Portal

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Brigitte

20 September 2014 | Verenigde Staten, El Portal

Vandaag een verslag van 2 dagen omdat we in de bossen van Yosemite totaal geen telefonisch bereik en geen internet hadden.
We beginnen bij dag 19. We vertrokken uit Mammoth Lakes met een graadje of 7 richting onze eerste stop. Spookstad Bodie! Na een half uurtje over knap asfalt te hebben gereden moesten we de laatste 11km over een behoorlijk slecht onverhard pad, vol met gaten en stenen rijden. We dachten eerst dat we totaal verkeerd waren gereden, maar voor deze ene keer vertrouwde we onze TomTom blindelings. Dus na een helse rit kwamen we aan bij een bord van Bodie, waar op stond dat Bodie open was. Nou dat was al een goed begin, stel je voor dat we dat gehobel en geschut voor niks hadden gedaan. Bodie is van oorsprong een mijn werkers dorp opgericht door W.S. Body, nadat de mijn helemaal leeg was gehaald met goud. Is het dorp van het een op het andere moment helemaal verlaten geraakt. En zo ziet het er nog steeds uit. Alles schijnt nog zo op de plaats te liggen zoals het ongeveer 200 jaar geleden is achter gelaten. Na wat rond gelopen te hebben in het dorp, waar je soms je ogen uit kijkt hoe ze uberhaupt de spullen daar hebben gekregen. Gingen we richting de hoogste bergpass van Amerika de Tioga pass. Deze berg weg op een hoogte van 3513m is alleen van Mei tot eind Oktober open, daarna ligt er soms wel 2 meter sneeuw op de weg. Na een mooie rit langs hoge bergen met van die grote meren er tussen, kwamen we aan bij de toegangs poorten van Yosemite. Het Nationale Park wat we gingen bezoeken.
En dan kom je echt het natuurschoon in. Ik kan zeggen dat dit is wat je je voorstelt van een bos in Amerika. Grote bergen vol met dennenbomen, met van die kronkel beekjes richting gigantische meren. We zouden eerst gaan inchecken in ons hotel voordat we verder het park gingen bekijken. Dit park is echt heel groot, van de ingang waar wij binnenkwamen tot de andere ingang aan de overkant waar ons hotel dichtbij was was ongeveer een 150km rijden. Je hebt ook gelijk het gevoel dat je een grote camping komt oprijden het stond op de kampeer plekken vol met campers en tenten nergens was plek meer. Na ongeveer 2uurtjes door de bergen te zijn geslingerd kwamen we aan bij ons hotel.
Dit keer eigenlijk een tegenvaller, we hebben stuk voor stuk mooi hotels gehad deze was echt een stuk minder. Alles was gedateerd, geen internet, het restaurant stelt niks voor en in de omgeving is er ook niet veel om te eten. Misschien waren we in de afgelopen 3 weken wel te verwend geraakt. Na onze spullen te hebben uitgeladen gingen we een plan maken wat we de komende andere halve dag allemaal gingen bekijken in Yosemite. We besloten eerst maar naar het verste punt te gaan van wat we wilden gaan zien. De Mariposa Grove, dit verste punt was ongveer 1,5 uur rijden. Bij de Mariposa Grove staan de grootste bomen ter wereld de Sequoia bomen. Na een korte wandelig kwamen we aan bij de eerste die was omgevallen door een bosbrand 10jaar terug. Overigens woedt er op het moment dat wij er zijn ook een gigantische bosbrand in Yosemite. Deze brand al sinds 7juni, wij zien hier verder weinig van alleen is er ontzettend veel rook dat blijft hangen in het dal en op sommige plekken ruik je ook wel dat er wat aan de hand is. Maar dit terzijde, na een 1,5km lopen kwamen we bij de grootste seqouia die hier staat met de toepasselijke naam de Giant Grizzly en deze boom is echt bizar groot. Hier zitten gewoon takken aan die net zo groot zijn als de gemiddelde bomen in Nederland. Na flink dringen in de rij voor een foto gingen we verder naar de Californische tunnel tree. Hier zit hoe kan het ook anders een gat in de boom waar je door heen kan lopen. Ook hier weer een drukte van jewelste voor een knappe foto. Na nog wat grote bomen te hebben gezien gingen we weer richting de auto, want het begon al lichtelijk te schemeren en ik wou eigenlijk voor het donker weer bij het hotel zijn.
De volgende dag hadden we een kleine uitslaapdag we hadden ons zelf opgelegd dat we tot half 9 mochten bleven liggen.
Na wat brood te hebben gehaald gingen we richting ons eerste uit kijk punt zo'n 45 km hier vandaan. Glacier Point hier heb je een mooi uitzicht over het dal van Yosemite en op de grootste graniet berg van het park, Half Dome. Het was hier al lekker druk, na goed zoeken vonden we een parkeerplaats en kon onze fotoshoot beginnen. Het uitzicht was prachtig en ook vrij helder dat was gister wel anders door de rook. Na wat foto's zijn we lekker op een terras gaan zitten met een bakkie koffie genieten van het uitzicht. Na een uurtje gingen we naar de volgende plek Yosemite Falls. Dit is de op een na grootste waterval ter wereld alleen staat hij tussen September en December droog dat was wel jammer opzich. Dan maar wat foto's van een droge waterval, die heeft ook niet iedereen :P. Na nog wat van die uitzichtpunten te hebben bezocht begonnen we het een beetje zat te raken. Dit park is zoals ik al eerder zij zo groot dat alles wat je bezoekt zo een uurtje rijden is en dat begint op laatst behoorlijk te vervelen we besloten bij een meertje lekker te gaan relaxen. Na dit alles zijn we alweer aangekomen bij de laatste rit van onze geweldige vakantie. De stad waar het allemaal begon San Francisco!!! daarover morgen meer.